Polub na facebooku!

środa, 13 czerwca 2012

Historia potęgi Swarovskich.

Początków sagi o imperium Swarovskich należy dopatrywać się u schyłku lat XVII wieku w zachodniej Austrii, a może nawet jeszcze w północnych Czechach. To tutaj urodził się i wychowywał Daniel Swarovski, od którego wszystko, co powinniśmy wiedzieć o szlifowanym krysztale się zaczęło. Daniel Swarovski początkowo pracował w odlewni szkła u swojego ojca. To tutaj stawiał swoje pierwsze szlifierskie kroki i tutaj zaczęła się jego fascynacja obróbką szkła. Jego oczarowanie szlifem szkła było tak wielkie, że postanowił zaprojektować maszynę do jego obróbki. W krótkim czasie maszyna była przezeń skonstruowana i w 1982 roku także opatentowana. Urządzenie stworzone przez Daniela w niezwykle precyzyjny i efektowny sposób cięło kryształowe szkło.
Kolejnym krokiem młodego jubilera nie mogło być nic innego jak założenie własnej firmy. Ponieważ w ówczesnych Czechach w regionie, gdzie pracował Daniel Swarovski istnieje wiele odlewni szkła postanawia on swoją działalność rozpocząć w zachodniej Austrii – w Tyrolu. Miejscem założenia firmy Swarovski staje się niewielka miejscowość Wattens. Za wyborem tak małej miejscowości stał fakt, że dopatrywano się tam braku jakiejkolwiek konkurencji oraz wprost wymarzone warunki hydroelektryczne. Firma Swarovski powstaje w 1895 roku.

Mała fabryka szkła Daniela Swarovskiego z roku na rok zaczęła się rozrastać. Wykorzystanie zaprojektowanej maszyny i ciągłe udoskonalanie technik szlifu doprowadził młody Daniel niemal do perfekcji. Produkty wychodzące z fabryki Swarovski zrewolucjonizowały nie tylko branżę jubilerską, ale także tekstylną. Świat mody oszalał na punkcie pięknie mieniących się kryształów, których w tej dziedzinie zaczęto używać do ozdabiania niemal wszystkiego.

Gdy synowie daniela Swarovskiego: Wilhelm, Friedrich i Alfred dorastają dołączają do rodzinnego biznesu. Okazuje się bowiem, że i oni posiadają pasje jubilerskie, a ich ambicją podobnie jak w przypadku ojca jest stworzenie kryształu doskonałego. W 1919 roku spod skrzydeł fabryki Swarovski wydziela się spółka Tyrolit Group, której specjalizacją jest produkcja narzędzi szlifierskich.
W niedługim czasie powstaje również Swareflex i Swarovski Optic. Pierwsza spółka zajmuje się produkcją reflektorów ledowych, a druga przyrządów optycznych.
W latach 30’ firma Swarovski wypuszcza na rynek taśmę ozdobioną swoimi innowacyjnym kryształkami. Wszystkie liczące się domy mody zabiegały o to by w ich kolekcjach znajdowały się co raz modniejsze błyskotki.

W ciągu nastepnych lat w rodzinie Swarovskich pojawia się kolejny geniusz jubilerski. Wnuk Daniela -Manfred. W 1957 roku na specjalne życzenie Domu Mody Dior tworzy nową metodę otrzymywania blasku kamieni zwaną „Aurora Borealis”, dziś zwana szlifem AB. Polegała ona na pokryciu otrzymanego kryształu bardzo cienką, niezauważalną warstwą metalu, która wydobywała z niego blask wszystkich kolorów tęczy.

Dwadzieścia lat później w branży jubilerskiej następuje kolejny przełom – Swarovscy wypuszczają na rynek szklana cyrkonię. Otrzymany kamień jest nie tylko łudząco podobny do diamentu, ale także kilkadziesiąt razy tańszy. Sytuacja ta sprawia, że odrobina błyszczącego luksusu staje się dostępna niemalże dla każdego. W tym samym czasie pojawia się także kryształkowa metoda hotfix (termoaktywny klej), która pozwala na wprasowywanie wybranych kształtem kamyczków w tkaninę. Daniel Swarovski umierając w 1954 roku zastrzegł, iż jego życzeniem jest, aby firma Swarovski&CO pozostała w rękach rodziny i tak pozostało po dziś dzień. W roku 1995 z okazji 100-lecia powstania fabryki Swarovski powstaje zapierający dech w piersiach park rozrywki.

Oferta firmy Swarovski powiększa się z roku na rok. W 1994 wprowadzono zamki błyskawiczne z kryształami. W 1997 roku pojawiają się kryształowe elementy dla branży odzieżowej. 1999 rok przynosi kryształowe tatuaże.

Dzisiaj prawie każda branża przesiąknięta jest kryształowym światem Swarovskiego. Zaczynając od firm jubilerskich, poprzez firmy meblarskie, wykończenia wnętrz, oświetlenia, tekstylia, urządzenia telefoniczne i elektroniczne, a na branży motoryzacyjnej kończąc.

Na koniec należy dodać, iż symbolem marki Swarovski jest łabędź, który występuje w logo firmy, a także w kryształowej postaci, do nabycia w autoryzowanych sklepach Swarovski.

Obecnie fortuna Swarovskich szacowana jest na ponad 8 miliardów euro! Spadkobiercy Daniela Swarovskiego nie stronią od luksusów są posiadaczami licznych jachtów, samolotów, bogatych rezydencji oraz prywatnych wysp.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz